Wat kun je zelf doen bij bekkenbodemfysiotherapie?

Wat kun je zelf doen bij bekkenbodemfysiotherapie?

Bekken fysiotherapie is therapie bij klachten aan de bekkenbodem. Bij bekkenbodemtherapie kun je zelf vaak ook al veel doen. Natuurlijk is het voornamelijk belangrijk dat je luistert naar de fysiotherapeut, maar er zijn wel een aantal dingen waar je rekening mee kunt houden. In dit artikel geven wij je een aantal handige tips bij bekkenbodemfysiotherapie.

  1. Richt je activiteiten goed in

Ga je naar een feestje met vrienden en moet je van tevoren nog veel huishoudelijke taken doen? Grote kans dat dit veel te veel voor je wordt. Soms is het beter om bepaalde activiteiten helemaal niet te doen. Andere taken kun je misschien beter inplannen. Kun je de huishoudelijke taken misschien morgen doen, zodat je vanavond zonder pijnklachten van het feestje kunt genieten? In sommige gevallen zul je ook merken dat je bepaalde taken helemaal niet alleen kunt doen. Durf dan ook iemand om hulp te vragen. Anderen staan vaak graag voor je klaar!

  1. Let op je houding

Bij alle activiteiten die je doet op een dag is het belangrijk om te letten op je houding. Als je iets tilt, moet je dit bijvoorbeeld altijd met een rechte rug doen. Daarbij is het ook belangrijk dat je bij alles wat je doet je knieƫn iets uit elkaar houdt. Je zult merken dat je dit bij lopen of staan vaak al vanzelf doet. Maar let hier ook eens op als je zit. Sla je dan wel eens je benen over elkaar? Doe dit niet meer zodat je bekkenbodemklachten kunt tegengaan.

  1. Probeer niet tegelijk te bukken en te draaien

Bukken en draaien tegelijk: wanneer doe je dit nu eigenlijk? Vaak doe je dit vaker dan je denkt! Dit doe je soms bijvoorbeeld als je iets van de grond pakt of als je de afwasmachine inruimt. Het is voor je bekkenbodem echter beter om niet tegelijk te bukken. Buk eerst en draai dan of doe dit juist andersom, maar maak de bewegingen niet tegelijk.

Reageren is niet mogelijk.